'Een digitaal portfolio voor verbetering van het onderwijs'

Stephan Mertens
Projectleider ICT bij Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Lees Stephan's verhaal over het digitaal portfolio van Computron
Scroll down

De normen in het onderwijs zijn de laatste jaren flink aangescherpt met als doel; de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Dit houdt onder andere in dat werkstukken en beoordelingen langer bewaard moeten worden. Een complex vraagstuk voor een organisatie met ruim 30.000 leerlingen en meer dan 3100 docenten. Computron ontwikkelde een digitaal portfolio voor Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) dat aan alle eisen van de overheid én de school voldoet. In het digitale portfolio kunnen studenten en onderwijzers werkstukken en beoordelingen:

  • Opslaan
  • Delen
  • Bekijken

"Beoordelingen en werkstukken archiveren in een digitaal portfolio"

"Dynamiek in het onderwijs zorgt voor nieuwe behoeftes waaronder een uitgebreid digitaal portfolio"

De toepassing van digitale portfolio’s in het Nederlands onderwijs verandert continu. De digitale portfolio’s hebben de afgelopen jaren al een serieuze plek in het onderwijs gekregen met competentiegestuurd onderwijs. Nu is het noodzakelijk om beoordelingen in het digitale portfolio ‘accreditatie-proof’ op te slaan en te archiveren zonder hierbij docenten extra te belasten.

Naast de ‘archief’-eis zijn er meer bewerkelijke processen die geautomatiseerd kunnen worden in het onderwijs. Zo gebruikt de HAN bijvoorbeeld ‘plagiaat detectie software’. Software die helpt bij het vaststellen van een kwalitatieve norm van het ingeleverd werk. Gebruik van deze software kost docenten echter veel tijd. Tijd die beter besteed kan worden aan het geven van goed onderwijs. Hier was dus ook nog wel het een en ander te winnen.

Computron & Onderwijs

"Betrouwbaarheid staat bij het Computron Digitaal Portfolio voorop"

Computron & Onderwijs

Computron en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) hebben een lange historie samen. Daardoor, maar ook daarnaast, heeft Computron een diepgaande kennis opgebouwd van het Hoger Onderwijs. Dankzij die kennis kon er een product ontstaan, dat bij verschillende Hoger Onderwijs instellingen gebruikt kan worden en inmiddels ook wordt. De implementatie van het digitale portfolio die de HAN gebruikt, is de meest uitgebreide variant op dit moment. In de afgelopen jaren is het systeem behoorlijk gegroeid. Met een omvang van 25.000 portfolio’s en honderdduizenden bewijsmaterialen, is dit met recht een centrale onderwijsapplicatie van kritiek belang. Mede daardoor is een betrouwbare partner voor de lange termijn onontbeerlijk. Computron kent met haar 40-jarig bestaan niet alleen de IT al jaren, maar is in die jaren ook specialist geworden in onderwijsautomatisering. “Ze kennen de cultuur van het onderwijs door en door en voorzien zo wat nodig is”.

Daarom Computron

Het Computron Digitaal Portfolio is de oplossing voor de HAN

“Alles wordt nu automatisch opgeslagen. Dat bespaart ons heel veel tijd.”
Computron bracht een vernieuwde versie uit van het ‘Computron Digitaal Portfolio’. Naast de opslag en archivering van het werk en de beoordelingen uit het onderwijs biedt het systeem nu nog meer mogelijkheden. Handig voor student en docent, omdat voor hen alles netjes wordt bijgehouden (Wat is wanneer ingeleverd? Wat was de beoordeling?). Tegelijkertijd noodzakelijk voor de HAN en andere onderwijsinstanties, om te voldoen aan alle criteria die er zijn. Bij een accreditatie geeft het systeem automatisch alle inzichten die er nodig zijn. Het gaat bovendien nog een stap verder. Al het ingeleverd werk kan automatisch gecontroleerd worden op plagiaat, dankzij een koppeling aan plagiaat detectie software. Dat neemt veel werk uit handen van docenten en nog veel belangrijker: het komt de kwaliteit van het werk ten goede!

"Het resultaat: een nog completer systeem voor iedere onderwijsinstelling"

“Overvloedige mogelijkheden voor een klein prijsje.”
Het ‘Computron Digitaal Portfolio’ is nu een nog completer systeem voor iedere onderwijsinstelling. Het zit bomvol met functies en mogelijkheden om op verschillende manieren portfolio’s in te zetten in het onderwijs. Het laat zien dat het beheer, van centraal naar decentraal, helemaal niet bewerkelijk hoeft te zijn. Daarbij is het volledig naar wens van de school in te richten. Het portfolio spreekt duidelijk de taal van het onderwijs en is flexibel. Zo kan het op ieder moment aangepast worden aan de vele veranderingen die plaatsvinden.

Wilt u meer weten? Neem dan gerust contact op voor meer uitleg op maat.

Graag meer weten?